Štvanická lávka roste podle plánu: betonují se pilíře, podvodní buldozer prohlubuje dno Vltavy

Stavba Štvanické lávky, která po dokončení propojí přes stejnojmenný ostrov, čtvrti Karlín a Holešovice, je v plném proudu. A pracuje se na zemi i ve vodě. Zatímco mostaři betonují základy budoucích pilířů, dno Vltavy upravuje unikátní podvodní buldozer.

0 Shares

Tři sta metrů dlouhá lávka pro pěší a cyklisty se začala stavět v lednu a ještě letos bude dokončena. První z pěti pilířů lávky už stojí a do měsíce plánuje stavební firma Skanska dokončit další dva. Pilíře založené na pevné zemi se budují na karlínské straně a na ostrově Štvanice. Na holešovické straně vznikají základy pro zdvihací zařízení posledního pole. To se bude zdvihat v případě povodní, aby lávka nebránila zvýšenému průtoku vody a různých trosek a předešlo se tak jejímu poškození.

Současně Vltavu brázdí speciální bagr, který prohlubuje říční dno na 180 centimetrů. Samotné těleso lávky se totiž bude montovat z jeřábu stojícího uprostřed Vltavy na pontonech. Čtyřicetitunový bagr v průběhu tří týdnů vytěží z řeky asi 2500 krychlových metrů materiálu. V následujících týdnech se pak začnou budovat piloty na dně Vltavy, které poslouží jako základ pro budoucí říční pilíře.

Štvanická lávka po svém dokončení výrazně zkrátí a zpříjemní cestu z Karlína do Holešovic. Ta zatím vede pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Podle propočtů by se pěší cesta z Rohanského nábřeží k holešovické tržnici mohla zkrátit zhruba z 18 na 5 minut. Lávka navíc zahrnuje i rampu, po které lze sejít na procházku na ostrov Štvanice. Nový přechod přes řeku ale určitě ocení i cyklisté, protože propojuje stezky na protilehlých vltavských březích.

Lávka z Karlína do Holešovic je jen jednou z pražských mostních staveb, které se letos naplno rozjíždějí. V květnu se rozběhne rozsáhlá rekonstrukce Barrandovského mostu, zahájena bude také oprava Libeňského mostu. A odstartují rovněž práce na novém propojení Podolí a Smíchova.