Startuje stavba metra D, největší pražská investice vylepší dopravu

Nejdůležitější pražská investice za poslední desítky let odstartovala. Po více než čtyřiceti letech začala stavba další, v pořadí čtvrté, linky metra. Více než desetikilometrový úsek v roce 2029 propojí na trase mezi Písnicí a Náměstím Míru jižní část Prahy s centrem. Cestu to zkrátí na zhruba dvacet minut.

0 Shares

Faktickým zahájením stavby se uzavřela etapa přípravných peripetií, kdy osud déčka často visel na vlásku. Například v devadesátých letech minulého století tehdejší vedení města před trasou D preferovalo prodloužení linky C do Letňan. V pozdějších letech projekt zase brzdily problémy s výkupy pozemků, odvolání proti územnímu rozhodnutí či výsledkům výběrových řízení. Teprve v posledních třech letech se podařilo přípravu stavby posunout kupředu a dotáhnout až k realizaci. Nová trasa metra se staví po 43 letech, v roce 1978 se začalo budovat dnešní béčko.

Dopravní podnik stavbu zahájil na nejobtížnějším úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Pankrác D se stane největší stanicí na trase a povede z ní přestup na linku C. V tomto úseku kromě samotných stanic a traťového tunelu vzniknou i další náročné technické stavby, které budou skryty cestujícím, avšak pro zajištění provozu jsou nezbytné. Raziči zde propojí linky C a D i tunelem, který umožní průjezd vlaků a vznikne tu i odstavný tunel pro posilové vlaky nebo porouchané soupravy.

Na první etapu budou postupně v příštích letech navazovat další stavební fáze tak, aby celé metro D bylo zprovozněno v roce 2029. Linka D bude dlouhá 10,6 kilometru a vznikne na ní 10 stanic s konečnými Depo Písnice a Náměstí Míru. Po zprovoznění odbaví déčko na 120 tisíc cestujících denně.

Metro D se stane technologickou lahůdkou. Provoz zajistí plně automatické soupravy bez strojvedoucích. Kvůli posílení bezpečnosti a zvýšení plynulosti dopravy budou na všech nástupištích instalovány bezpečností stěny s posuvnými dveřmi. Nejmodernější řídicí systém pak zajistí bezpečnou jízdu a vzdálenost jednotlivých souprav na trati.

Zprovozněním úseku z Písnice na Náměstí Míru příběh pražského metra nekončí. Linka D by měla v budoucnu pokračovat ještě severním směrem na Náměstí Republiky a uvažuje se také o jejím větvení ve stanici Nové Dvory s odbočkou do Modřan. Ještě větší výzvu, než déčko pak představuje okružní trasa O, která by měla obepnout širší centrum města a propojit tak trasy A, B, C i D.