Nové vozy petřínské lanovky na sebe budou při míjení mrkat a červenat se

Vítězem mezinárodní soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín se stalo české studio Anna Marešová Designers. Nové vozy budou více prosklené, nově budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení pak na sebe vozy zablikají. Cestující se s nimi svezou v roce 2024.

0 Shares

Designérský tým Anny Marešové podle mínění poroty nejlépe svým návrhem lanovky vyhověl zadání soutěže, například požadavku na co největší prosklení a na co nejlepší výhled cestujících na Prahu. Hodnotící však ocenili rovněž práci s emocemi a respektování genia loci Petřína. Vítězný návrh přišel se zdánlivě drobnou hravou „vychytávkou“, která však představuje velké polidštění techniky. V místě, kde se vozy na lanovce míjejí, vůz jedoucí odspodu problikávajícím světlem „mrkne“ na vůz jedoucí shora. A tomu se ze „studu“ zabarví okna do ruda. Zajímavý vizuální efekt si můžete prohlédnout zde.

Na druhém místě soutěže skončil společný návrh rakouských studií Spirit Design, Döllmann Design a Architektur ZT. Třetí místo obsadil návrh českého studia Aufeer Design ze skupiny Matador Group a na čtvrté příčce se umístil koncept mnichovské designerské kanceláře N+P Innovation Design.

Dalším krokem projektu modernizace lanovky na Petřín bude příprava veřejné zakázky na nákup nových vozidel, kterou DPP plánuje vyhlásit do konce letošního roku. Její součástí bude právě vítězný návrh designu vozidel. Studio Anny Marešové přitom už v minulosti s DPP spolupracovalo a z jeho dílny pochází návrh výletní tramvaje T3 Coupé.

Na Petřín dnes jezdí v podstatě repasované vozy z roku 1931, které byly opraveny v roce 1985 a nyní jsou na hraně životnosti. Vozy jsou částečně deformované, materiálově nestabilní a celkově zkřivené. Navíc mají nouzové brzdění na lano a takové vozy již nikdo nevyrábí. Systémy lanovky a výhybky zůstanou stejné, což znamená, že musí být těžké maximálně jako ty současné. Vyrobeny budou ale z jiných, lehčích, materiálů, tím pádem se do nich vejde více cestujících. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 osob.

Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.