Každý další metr kolejí je pro Prahu dobrý, říká „tramvajačka“ Karolína Hubková

V Česku je určitě nejznámější řidičkou tramvaje. Vlastně nejznámější řidičkou vůbec. Zahrála si v populární tramvajovém spotu dopravního podniku, na Instagram přispívá jako Tramvajačka, řídí historické tramvaje, provází výpravy v Muzeu MHD, a dokonce má tramvaj i vytetovanou na stehně. Tahle dáma na kolejích je doslova chodící reklamou na pražské tramvaje a během chvilky dokáže svým nadšením přesvědčit, že profese tramvajačky je fakt práce snů.

0 Shares

Je známo, že k tramvajím, vlakům a asi i dopravě obecně vás přivedl tatínek. Mezi tramvajáky jste se našli i s manželem. Co na to říkala a říká maminka?

Maminka není v naší rodině výjimkou. Pracovala v Domu dětí a mládeže na Praze 5 a tam ještě stále existuje Klub dopravní historie. Takže já už jako malá absolvovala s klubem jízdy parními vlaky v okolí Prahy a další dopravní akce.

Jak se mladá atraktivní žena cítí ve světě, kde je velká převaha mužů?

Já mám dopravu jako koníček už hodně dlouho. A tak dlouho se motám v téhle mužské společnosti, že mi to vlastně vůbec nepřijde. Vlastně právě jen v momentě, když se mi na to někdo zeptá…

Hrála jste v reklamě dopravního podniku, řídíte designovou tramvaj, poskytujete rozhovory… Setkala jste se někdy se závistí?

Ani ne, spíš někdy v legraci od kolegů slyším, že už se doma bojí otevřít i ledničku, abych na ně nevyskočila😊

Jak vypadá typický den řidičky tramvaje?

Brzy ráno, tak někdy kolem půl čtvrté, se mi vůbec nechce vstávat. Ale nakonec se musím přemoci a v polospánku vyrazím do vozovny. Když vyjíždím z vozovny tramvají, tak už jsem čilá a pozoruji lidi, kteří jsou na tom chudáci úplně stejně, jako já před hodinou… Typická směna trvá v průměru 8 hodin, ale výjimkou nejsou ani směny desetihodinové.

Co děláte, když se vám ve voze „usídlí“ páchnoucí opilec nebo bezdomovec?

Tak tuhle situaci řeším vždycky! Hodně často takového člověka vidím už na zastávce. Některé známe už tak dobře, že mají dokonce přezdívky. Po Praze jezdí třeba Moucha. Někdy stačí, když takový člověk vidí, že vstávám a raději sám vystoupí. Většinou se to ovšem řeší tak, že přímo z vozu zavolám a na některé z dalších zastávek už zasáhne městská policie. Může se ovšem někdy stát, že já ve zpětném pohledu pasažéra obtěžujícího zápachem, nebo nějak jinak vůbec nevidím. Proto chci vzkázat cestujícím, pokud se něco takového stane, vůbec neváhejte a na řidiče se obraťte!

Jezdí se lépe přes den nebo v noci?

Podle mých zkušeností jsou lidé v Praze nepozorní a zmatení v každou denní i noční dobu. Takže pro mě v tramvaji z tohoto pohledu není žádný rozdíl. Musíte být pořád hodně ostražití. Klidnější to bývá snad jen v časech kolem oběda, a pak samozřejmě o vánočních svátcích.

V Praze se připravuje snad nejvíce nových tramvajových tratí za mnoho desítek let. Staví se v Modřanech, v Šárce, ve Slivenci a začalo se i s mostem z Podolí na Smíchov. Kdybyste vy osobně mohla rozhodovat o další tramvajové trati, kam byste ji umístila?

Každičký další metr kolejí pro tramvaje je v Praze dobrý. Já osobně jsem velký zastánce trati na Václavském náměstí. Nejen kvůli tomu, že tramvaje historicky do centra patří, ale především proto, že trať přes Václavák velmi ulehčí nyní velmi přetíženým úsekům v Lazarské a na Karlově náměstí. A další trať bych navrhovala směrovat z Kobylis do Bohnic.

S tramvajemi v Praze máte mnoho zkušeností. Ale řídila jste někdy tramvaj i jinde, v Česku nebo v zahraničí?

Měla jste to štěstí, že jsem usedla do tramvaje v Berlíně. Tady jsem se před několika lety účastnila mistrovství Evropy řidičů tramvají.

Dříve panovala mezi tramvajáky a řidiči autobusů v Praze docela nevraživost. Jaké je to v současnosti?

Já myslím, že tam problémy nejsou. Řečeno lidově, nám gumokolové ani krtci nevadí!

Je na vás vidět, že se ráda hezky oblékáte. Jak se cítíte v uniformě dopravního podniku?

Protože teď jezdím s historickými tramvajemi, mám celkem čtyři uniformy. Jednu z období první republiky, další stejnokroj je ve stylu 70. let. Pak mám speciální uniformu pro tramvaj T3 Coupé (speciální vyhlídková tramvaj T3 upravená v designu návrhářky Anny Marešové, poznámka redakce) a konečně standardní uniformu DPP. Vždycky se snažím ten outfit trochu oživit, třeba hodinkami, primkami nebo náušnicemi.

Co děláte, když zrovna neřídíte tramvaj nebo neprovádíte v muzeu?

Jsem velká patriotka a mám moc ráda staré české výrobky. Snažím se repasovat staré hodinky značky Prim. A doma mám veterána, škodovku stodvacítku, kterou také dávám dohromady. S manželem jsme se přestěhovali do baráčku v Rakovníku, takže tam je pořád, co na práci.

Na nové lince D pražského metra už budou jezdit automatické soupravy bez strojvedoucích. Myslíte, že se něco podobného dá čekat v budoucnu i u tramvají?

Praha je nádherná, ale v centru je plno úzkých a nepřehledných míst, navíc se tu pořád pohybuje mnoho lidí. Myslím, že tahle situace vždy bude potřebovat lidský mozek, ať už řidiče tramvaje, nebo dispečera. Tohle prostě žádný počítač nezvládne.