Praha bude dva roky testovat autobus na vodík

Praha bude minimálně dva roky testovat provoz vodíkového autobusu. Nejnovější model Škoda H’City, jehož jediné emise představuje vodní pára, bude nasazen na lince 170 z Jižního města na Barrandov.

0 Shares

Vodíkové vozy představují asi tu nejekologičtější variantu, kterou lze do městské autobusové dopravy nasadit. Mimo jiné nabízejí téměř bezhlučný a zcela bezemisní provoz. Na druhé straně nejen samotná vozidla, ale i jejich provoz jsou v současné době dražší než klasické naftové autobusy. Proto bude Dopravní podnik parametry vodíkového busu dlouhodobě prověřovat v ostrém provozu, aby získal relevantní data pro rozhodování, zda a kolik vozidel v budoucnu nakoupí.

Vodíkový autobus město nasadí na linku 170 z Barrandova na Jižní město. Základním kritériem pro výběr linky byla její délka, v případě sto sedmdesátky ujede autobus 40 kilometrů na jeden oběh, a tedy zhruba 300 kilometrů za den. Ročně to představuje 40-50 tisíc kilometrů a 100 tisíc kilometrů v průběhu zkušebního období. Dalším faktorem pro volbu linky 170 je ale i spuštění plnící vodíkové stanice v ulici K Barrandovu, která testovacímu autobusu umožní „tankovat“.

Autobus Škoda H’City je dlouhý 12 metrů a pojme 85 cestujících, z toho 26 sedících. Na střeše jsou umístěné nádrže na 39 kilogramů vodíku, který stačí na dojezd až 350 kilometrů. Autobus je kromě toho vybaven bateriemi, které slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňují i nouzový dojezd cca 2 kilometry.

Provoz vodíkových autobusů by znamenal další krok k diverzifikaci pražského vozového parku, který by měl být do roku 2030 ze tří čtvrtin bezemisní. Kromě naftových autobusů zatím pražský Dopravní podnik provozuje čtrnáct bateriových elektrobusů, do jara příštího roku získá také patnáct bateriových trolejbusů a na dalších sedmdesát má vypsanou soutěž.

Foto DPP – Daniel Šabík