Nová tramvajová trať do Libuše otevřena. Zrychlí cestování do centra

Z Libuše do centra za necelou půlhodinku. A bez přestupu! To je první reálný výsledek pražského tramvajového boomu v podobě prodloužení trati z Modřan do Libuše. O víkendu na ní začaly jezdit vozy linky 17. Za dva roky navíc začnou v Libuši další práce, které tramvaje protáhnou až k přestupu na novou linku metra D.

0 Shares

Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je protažením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš. Na 1 750 metrech trasy jsou celkem 4 zastávky, z nichž ta poslední, Libuš, je zakončena prozatímní úvratí. A pražská tramvajová síť nově měří 146 kilometrů!

Prodloužením se přivádí kolejová doprava do oblastí, které se v uplynulých letech významně rozvíjely, ale doposud tu jezdily pouze autobusy. Navíc se v Nových Dvorech v návaznosti na metro D plánuje další výstavba. Trať nabídne rychlou a přímou dopravu z Libuše do Modřan, Braníka a dále do centra Prahy. Ze Sídliště Libuš se cestující za zhruba 25 minut dostane tramvají na Palackého náměstí, resp. za půlhodiny na Staroměstskou bez nutnosti přestupovat. Její význam ještě vzroste po dokončení prodloužení na Nové Dvory a po zprovoznění Dvoreckého mostu, protože se vytvoří přímá vazba s Prahou 5 a vznikne tak nové alternativní spojení do centra Prahy.

Na nové trati bude tramvajový provoz zajišťován polovinou spojů stávající linky 17, na kterou budou s ohledem na úvraťové ukončení nasazovány obousměrné tramvaje. Ve špičkách pracovních dnů zde pojedou tramvaje v intervalu 8 minut, kolem poledne po 10 minutách, většinu víkendových dní po 15 minutách a pozdě večer zde bude interval dvacetiminutový.

Nových tratí se v Praze staví nejvíce za poslední roky. Proto tramvaje vyrazí celkem na tři nově dokončené tratě. Kromě úseku z Modřan do Libuše, se začne jezdit také z Divoké Šárky na Dědinu a z Holyně do Slivence. Navíc odstartuje rovněž projekt návratu tramvají na Václavské náměstí: koleje propojí Vinohradskou třídu s horní částí Václavského náměstí a navážou na současnou trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí.

Rozvoj tramvajové sítě je jedním z významných příspěvků k plnění klimatických závazků hlavního města. Praha se ve svém Klimatickém plánu zavázala do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 45 % oproti úrovni roku 2010. Širší síť tramvají umožní jednak částečně nahradit dieselové autobusy, ale má také ambici přilákat více lidí do hromadné přepravy, a tedy přispět k omezení individuální automobilové dopravy.

Foto: DPP – Petr Hejna