Libeňák: rychlá rekonstrukce, přístup na ostrov

Dlouho to vypadalo, že Libeňák bude na odstřel. Teď je naštěstí definitivně jasné, že dílo předního českého architekta a vůdčí osobnosti našeho kubismu Karla Janáka ve Vltavě neskončí.

98 Shares

Namísto před pár lety propagované šílené vize postavit na jeho místě most nový s bytovým domem uprostřed se chystá rychlá rekonstrukce toho současného. Ta zachová jeho jedinečný charakter a přitom přinese i mnohá vylepšení. 

Smlouva s firmou, která zakázku vyhrála, je podepsána. Klíčovou otázkou bylo omezení tramvajového provozu, které se podařilo oproti předpokladům díky vytrvalosti pražské radnice zkrátit na jediný rok. Bylo to vůbec poprvé, kdy se zakázka nesoutěžila jenom podle ceny, ale právě i s ohledem na délku tramvajové výluky. 

Díky rekonstrukci se podaří zachovat a obnovit celý most s nově postavenými mostními oblouky přesně dle původních Janákových nákresů. Citlivě se pak k mostu přidají nové vychytávky – třeba bezbariérový přístup z Rohanského ostrova, který se změní v odpočinkovou zónu, nebo protipovodňové prvky s novou nádrží na zadržování vysoké vody.  

Po celou dobu rekonstrukce přitom zůstane zachována možnost nadále přejít nebo na kole přejet řeku mezi Holešovicemi a Libní, a to díky tomu, že na místě vznikne provizorní lávka. Z obou stran bude k rekonstruovanému mostu přivedená MHD. První práce začnou už na jaře a s dokončením se počítá do pěti let. 

To, že Libeňský most, který byl zbytečně několik let v omezeném provozu, není na spadnutí se prokázalo před několika lety. Při provedené diagnostice zvládl extrémní zátěž 547 tun na každém oblouku. Tolik pro představu váží 290 Škodovek Octavií. Ty by dohromady vytvořili kolonu dlouhou 1,3 kilometru. Pro porovnání: celý Libeňský most je dlouhý 780 metrů.   

V záchranu Libeňského mostu mnozí ani nedoufali. Pomohla občanská iniciativa, dvě petice, výměna v čele magistrátu a odborný pohled na věc.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.