Praha nakoupí trolejbusy za více než miliardu

Praha to s rozvojem trolejbusů myslí velmi vážně. Dopravní podnik právě vypsal výběrové řízení na koupi až 70 nových vozidel, která budou obsluhovat připravované trolejbusové tratě na levém břehu Vltavy. Očekávaná hodnota zakázky je více než 1,1 miliardy korun a konkrétní tip trolejbusů bude znám na jaře příštího roku.

0 Shares

Investice do trolejbusů výrazným způsobem přispívají k diverzifikaci vozového parku Dopravního podniku tak, aby se snížila závislost na fosilních palivech. Navíc ekologicky čisté trolejbusy přispívají k plnění klimatických závazků Prahy, které mimo jiné stanoví, že do roku 2030 město sníží emise CO2 o 45 % oproti roku 2010. Přínos nasazení trolejbusů pro plnění tohoto závazku je jednoznačný: kromě tišší a plynulejší jízdy, mají nulové emise.

Nové trolejbusy budou jezdit místo dieselových autobusů na linkách 131, 137, 176, 191 a 201 na levém břehu Vltavy, jejichž elektrifikace se připravuje. Bude se jednat o vozy standardní 12metrové délky s kapacitou minimálně 25-35 sedadel pro cestující. Trolejbusy budou samozřejmě plně nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem. Velikost poptávaných trolejbusů odpovídá předpokládanému vytížení, a především dopravním podmínkám na linkách, které budou obsluhovat. Například na linku 119 (budoucí trolejbusovou 59) z Veleslavína na letiště totiž bude nasazen obří velkokapacitní trolejbus s délkou přes 24 metrů. Na vůbec první trolejbusové lince (58), která byla v Praze po 50 letech zprovozněna, zase jezdí vozy s délkou 18 metrů.

Dopravní podnik požaduje, aby se jednalo o takzvané parciální trolejbusy, které umí jezdit nejen při napájení z trolejové sítě, ale i na baterie. Konstrukční rychlost nabízených vozidel musí být minimálně 70 km/h, přičemž by ji měly dosahovat v obou režimech jízdy. A na samotné baterie musí být trolejbus schopen ujet minimálně 15 kilometrů.

Dopravní podnik bude dodavatele vybírat nejen podle ceny, ale také délky záruky a termínu dodání. Cena bude mít váhu 68 %. Délka záruky na trolejbus má váhu 20 %, délka záruky na trakční akumulátor 7 % a termín dodání trolejbusů váhu 5 %, přičemž maximální doba by neměla překročit 14 měsíců od objednávky.