Návrat tramvají na Václavák začne na jaře

Pražský tramvajový boom pokračuje i v roce 2023 a dlouho odkládaný návrat tramvají na Václavské náměstí se stane realitou! Praha získala pravomocné stavební povolení pro projekt propojení Vinohradské třídy s horní částí Václaváku, odkud trať povede až do poloviny náměstí, kde se napojí na stávající trať v Jindřišské a Vodičkově ulici. Stavět se začne letos na jaře.

0 Shares

Délka nové trati sice bude činit jen něco málo přes půl kilometru, ale její význam pro pražskou dopravu je klíčový. Odlehčí totiž nyní extrémně přetíženým úsekům v centru, kterými projíždí drtivá většina pražských linek. Jakákoli nehoda mezi náměstím I. P. Pavlova a Karlovým náměstím nebo na křižovatce Lazarské a Spálené vždy znamená velkou dopravní komplikaci a trať na Václaváku umožní, aby na ni v případě havárie byly linky odkloněny. Podobně by měla sloužit i další připravovaná trať, která bude od Vinohradské směřovat k Hlavnímu nádraží.

Nová trať v centru navíc podstatně zlepší podmínky pro cestování právě ve středu města. Když se v 80. letech minulého století provoz tramvají na Václaváku rušil, předpokládalo se, že lidé budou v centru jezdit metrem. Ovšem přesun metrem od Muzea třeba k Národnímu divadlu je komplikovaný, zdlouhavý a cestujícím se nechce kvůli němu sestupovat dolů do metra. Pro kratší přesuny po městě je tramvaj prostě výhodnější a rychlejší. A tuhle funkci plnily tramvaje na Václavském náměstí od roku 1884 až do roku 1980.

Stavba trati je součástí celkové rekonstrukce náměstí, v jejímž rámci budou také opraveny chodníky a vozovky, vysázena zeleň, opravena stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody.

Tramvaje letos v Praze vyrazí na tři nově dokončené trati. Začnou jezdit v úseku z Modřan do Libuše, z Divoké Šárky na Dědinu a také z Holyně do Slivence.

Rozvoj tramvajové sítě je jedním z významných příspěvků k plnění klimatických závazků hlavního města. Praha se ve svém Klimatickém plánu zavázala do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 45 % oproti úrovni roku 2010. K tomu má pomoci i kvalitnější síť tramvají, což umožní jednak částečně nahradit dieselové autobusy, ale zejména přiláká více lidí do hromadné dopravy, a tím přispěje ke snížení negativních dopadů z dopravní zátěže. 

Vizualizace: Metroprojekt