Trolejbusy se po padesáti letech vrací do pražské dopravy

Přesně 50 let uplynulo od doby, kdy v Praze naposledy jezdily trolejbusy. V roce 1972 je komunisté definitivně odstřihli a dali přednost autobusům. Teď se tichá a ekologická doprava vrací zpět. Nejprve na linku 58 z Palmovky do Miškovic.

0 Shares

Dopravní podnik zahájil víkendový zkušební provoz linky 58 zatím na kratším úseku Letňany – Čakovice. Ten je součástí jedenáctikilometrové trati Palmovka – Miškovice, která byla pro provoz trolejbusů postavena během pouhých devíti měsíců od ledna 2022. Zkušební provoz umožní plně připravit řidiče trolejbusů na plný provoz, který bude na celé trati zahájen na jaře příštího roku. Do té doby totiž musí podnik získat homologaci pro moderní osmnáctimetrové kloubové trolejbusy SOR, které budou linku 58 obsluhovat. To v praxi znamená, že s vozy musí nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími.

Linka 58 nezůstane v pražské dopravě osamocena. Aktuálně probíhá příprava dalších 12 trolejbusových tratí. V pokročilém stadiu přípravy je především příprava elektrifikace autobusové linky 119 (jako trolejbus linky 59) z Nádraží Veleslavín na letiště, která se začne stavět již letos na podzim. Do projektu elektrifikace jsou zařazeny rovněž linky 131, 137, 176, 191, 201, 136, 150, 142, 225, 174 a 184.

Zatímco v současné době je Praha v rámci České republiky trolejbusovým trpaslíkem, po dokončení plánovaných tratí bude jedním z největších provozovatelů trolejbusů v Česku. Ale investice do trolejbusů v tomto případě nejsou motivovány závodem s jinými městy, jako spíš cílem zajistit kvalitní službu veřejnosti a současně přispět k plnění klimatických závazků Prahy, které mimo jiné stanoví, že do roku 2030 město sníží emise CO2 o 45 % oproti roku 2010. Přínos nasazení trolejbusů pro plnění tohoto závazku je jednoznačný: kromě tišší a plynulejší jízdy mají také nulové emise. Trolejbusy se, vedle metra D a nových tramvajových tratí, stanou dalším důležitým článkem ekologických způsobů dopravy, do kterých se v Praze nyní investuje.