Architekti vymýšlejí podobu lanovky do Bohnic

Jak bude vypadat lanovka z Podbaby do Bohnic? Dozvíme se v srpnu. Podobu stanic a podpěr určí otevřená architektonická soutěž.

0 Shares

Lanovka mezi Podbabou a Bohnicemi konečně získá konkrétní podobu. Již nyní přesně víme kudy povede, jak vysoko nad Vltavou a terénem bude projíždět. A koncem léta bude známo, jak budou vypadat stanice a podpěry lanovky a jak se celá stavba bude vyjímat v okolí. Vizuální podoba důležité dopravní stavby vzejde z otevřené soutěže. Úkolem architektonických týmů je navrhnout tři stanice lanovky, dolní stanici Podbaba, mezistanici Troja a horní stanici Bohnice, a také pět podpěr. Dvě z nich budou umístěny na Císařském ostrově a tři ve svažitém terénu mezistanice a horní stanice Bohnice.

Vítěze určí jedenáctičlenná porota složená z odborníků architektů, zástupců Dopravního podniku, Prahy i dotčených městských částí. Předsedat jí bude Arjan Dingsté, ředitel a hlavní architekt renomovaného amsterdamského ateliéru UNStudio, který se podílel na ikonických projektech, například na centrálním terminálu veřejné dopravy v holandském Arnhemu, na návrhu metra v katarském Dauhá. Je také vedoucím projektu lanovky pro švédský Göteborg.

Architekti se v rámci návrhů musí vypořádat s řadou omezení daných technickými podmínkami. Zásadní bude zohlednění faktu, že dolní stanice a mezistanice leží v záplavové oblasti. Technologie jako strojovna s pohonem, depo kabin lanovky, dispečink a hlavní přívod napájení umístěné v mezistanici Troja vyžadují hodně prostoru. V případě horní stanice Bohnice je zase podmínkou zachovat návaznost na plánovanou zastávku nové tramvajové tratě mezi Kobylisy a Bohnicemi, která bude projíždět pod stanicí lanovky.

Lanovka z Podbaby do Bohnic představuje nejefektivnější spojení Prahy 6 a Prahy 8, které jsou odděleny Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny. Cesta z Bohnic do Dejvic dnes vyžaduje přestupy mezi autobusy, metrem, tramvají a trvá kolem 40 minut. Lanovka ji zkrátí na čtvrt hodinu.

Lanová dráha bude dlouhá 2 240 metrů a bude po ní jezdit sedmnáct kabin, každá s kapacitou 35 osob. S provozní rychlostí přes 19 kilometrů v hodině dráha v jednom směru přepraví zhruba 2000 lidí za hodinu.